(1) Baseret på en besparelse på 150 liter brændstof over 40.000 km ved en pris på 8,55 DKK pr. liter (vægtet gennemsnit). Besparelsen kan ændre sig afhængigt af køretøjet og kørselsforholdene. Resultat målt ifølge testmetoder fastlagt i FN/ECE-regulativ nr. 117.
(2) Resultat af opbremsning fra 80 km/t til 20 km/t målt ifølge testmetoder fastlagt i FN/ECE-regulativ nr. 117.
(3) Støj måles på et køretøj, der kører 80 km/t med motoren slukket, målt ifølge testmetoder fastlagt i FN/ECE-regulativ nr. 117.
(4) Test af bremseevne i vinterføre i henhold til ETRTO’s metode (European Tyre and Rim Tehnical Organisation).
(5) Gennemsnitlig forskel i bremselængde for et vinterdæk sammenlignet med et sommerdæk, Bremselængde på en snedækket vej fra 50 til 0 km/t. Test udført ved -5 °C af TÜV SÜD i 2013 med dimensionen 205/55 R16.
(6) Resultat af opbremsning på is fra 20 km/t til 5 km/t målt ifølge testmetode fastlagt i ISO-norm 19447.
EU-dækmærking: Hvordan læser man den?
Du har måske bemærket, at alle nye dæk til personvogne, firehjulstrækkere, SUV'er og varevogne har et mærke, der bedømmer dækkets kvaliteter.
Denne europæiske dækmærkning er del af en forordning, der blev indført af Europa-Kommissionen den 1. november 2012 med den målsætning at reducere udledningen af drivhusgasser for almindelig transport.
Vidste du, at denne forordning er blevet styrket fra 1. maj 2021?
Dækmærkningen er blevet ændret. Det er et stort fremskridt for slutbrugerne, da det nye mærke giver tydeligere information om sikkerhed (bedømmelse af dækkets vådgreg) og miljømæssige parametre (bedømmelse af brændstofeffektiviet og bedømmelse af dækstøj).
Guiden til EU-dækmærkningen nedenfor vil hjælpe dig med at forstå ændringerne, så du lettere kan vælge det dæk, der passer bedst til dine kørevaner.
Guide til EU-dækmærkningen
Den europæiske dækmærkning er let at forstå. Hvert parameter er repræsenteret af et piktogram og en klassificeringsskala, som er blevet ændret den 1. maj 2021.
NY EUROPÆISK DÆKMÆRKNING
1 & 2 – “Dækkets brændstofeffektivitet“ og “bremseevne på våd vej“ markeres med piktogrammer, som klassificerer dækkene fra A til E (A er det mest effektive dæk, og E det mindst effektive dæk).
3 – “Rullestøj afgivet til omgivelserne” markeres med et piktogram, der bedømmes i decibel (dB) og har 3 klasser (A, B, C).
4 – Piktogrammerne for "snegreb" og/eller ”isgreb” kan være angivet ved siden af piktogrammet for ”rullestøj afgivet til omgivelserne”, når et dæk er berettiget til det.
5 – Mærket omfatter en QR-kode, som kan skannes. Den er direkte forbundet til den europæiske database (EPREL) og giver dig alle oplysninger om dækmærkningen og dækkets produktblad.
6 – Dækfabrikantens varemærke, dæktypeidentifikation, dækdimensionsbetegnelse og dækklasse.
Indikator for dækkets effektivitet
Formålet med den europæiske dækmærkning er at give gennemskuelig information om et dæks præstationer. Mærkningen er baseret på 3 hovedkriterier (målt på nye dæk):
Dækkets klassificering på disse tre skalaer gør det muligt for dig at få faktuel information om dækkets præstationer, når det gælder energi, sikkerhed og støj. Det hjælper dig med at lave en grundig sammenligning mellem forskellige dæk, før du køber dit dæk.
Et dæk med en høj klassificering vil hjælpe dig med at forbedre din brændstoføkonomi og spare penge, samtidig med at du er garanteret høj sikkerhed og komfort.
Hvorfor denne ændring?
Dækmærkerne giver dig som forbruger mulighed for at tage en velovervejet beslutning, når du køber dæk. En af de største fordele er også, at mærkningen fremhæver brændstofeffektive dæk, som kan bidrage til en mere miljøvenlig vejtransport.
Forklaring af dækmærkets indikatorer
Dækkets brændstofeffektivitet
Denne kategori viser dækkets bidrag, når det gælder brændstofeffektivitet og udledning af drivhusgasser.
Hvordan fungerer det?
Dækkene står for omkring 20 % af et køretøjs brændstofforbrug, primært på grund af dækkenes rullemodstand (den energi, der kræves for at holde dækket rullende).
Ved at vælge et dæk med lav rullemodstand kan du reducere dit brændstofforbrug markant og dermed også reducere CO2-udledningen.
Hvordan måles det?
Værdien for rullemodstanden måles på en simuleringsmaskine.
Hvad er forskellen mellem et A-mærket og et E-mærket dæk?
1.280 DKK(1)
i brændstofbesparelse i gennemsnit.
Vådgrebsklasse
Højre side af mærkaten viser dækkets præstationer ved opbremsning på våd vej.
Hvordan fungerer det?
Eftersom dækkene er køretøjets eneste kontaktpunkt med vejen spiller de en stor rolle for sikkerheden.
Dækkenes opgave er at gribe fat i vejbanen under alle forhold (uanset vejr og underlag).
Hvordan måles det?
Målingerne foretages på et køretøj ifølge specifikke betingelser defineret af den europæiske forordning (hastighed, banetype, vanddybde, temperatur osv.).
Klassificeringen defineres ved at sammenligne præstationerne for det testede dæk med et referencedæk.
Hvad er forskellen mellem et A-mærket og et D-mærket dæk?
9 m(2)
er den gennemsnitlige forskel i bremselængde for et køretøj, der kører 80 km/t og er udstyret med A-mærkede dæk sammenlignet med et køretøj med D-mærkede dæk.
Bedømmelse af rullestøj afgivet til omgivelserne
Hvordan fungerer det?
Dækstøj fra vejtrafik er et stort miljøproblem.
Denne klassificering giver dig dækkets støjniveau (i decibel) uden for køretøjet (ikke den støj, du hører inde i køretøjet).
Bogstaverne A, B eller C erstatter de 3 lydbølger (3 lydbølger = C).
Ved en konstant hastighed på 80 km/t er den støj, der genereres af dækkene, oftest højere end støjen fra motoren. Dækstøjen kan dog variere afhængigt af vejbelægning og dæktype.
Et A-mærket dæk er HALVT SÅ STØJENDE som et B-mærket dæk(3)
Piktogram for snegreb
Hvordan fungerer det?
Dette piktogram viser, at dækket er et vinterdæk. Dækket er udviklet til brug i sne og testet og godkendt i alle testfaser(4).
30m(5)
er reduktionen af bremselængde på snedækkede veje for et køretøj udstyret med vinterdæk ved en hastighed på 50 km/t sammenlignet med et sommerdæk(5).
Piktogram for isgreb
Hvordan fungerer det?
At have et god greb på isede veje er ekstremt vigtigt for sikkerheden.
Det nye piktogram for ”isgreb” angives for dæk med en kortere bremselængde på is. Disse dæk er udviklet til veje dækket med pakket sne og is, som er almindelige i de nordiske lande om vinteren. De bør ikke bruges under mildere vejrforhold (varmere temperaturer eller vådt føre), da dækkenes præstationer kan forringes (specielt manøvrering, slitage og vådgreb).
Nå længere, når det gælder trafiksikkerhed og brændstofeffektivitet
Det er vigtigt at være opmærksom på, at brændstoføkonomi og trafiksikkerhed også hænger sammen med kørselsadfærd:
- Økokørsel er en af dem og kan markant reducere brændstofforbruget.
- Lufttrykket i dækkene skal være korrekt og kontrolleres regelmæssigt for at garantere laveste brændstofforbrug og bedst mulige vådgreb.
- Bremselængder skal altid overholdes.
Som tidligere nævnt, er den nye EU-dækmærkning et vigtigt initiativ, som gør det muligt for bilister bedre at forstå, hvordan dækkenes præstationer kan påvirke deres liv og samfundet som helhed. Det dækker dog ikke alle forbrugernes behov og anvendelsesområder.
Juridisk meddelelse