Mærkning af dæk

Mærkning af person- og varevognsdæk har været obligatorisk siden den 1. november 2012.

[EU-forordning nr. 1222/2009]

Den nye forordning er et stort skridt fremad inden for forbrugeroplysning om dæksikkerhed (bremseegenskaber på våd vej) og dæks påvirkning af miljøet (rullemodstand og rullestøj). Forordningen pålægger fabrikanterne at informere forbrugerne om brændstofforbrug, bremseegenskaber på våd vej og dækstøj afgivet til omgivelserne.

Formålet med forordningen

Exemple d'étiquette de pneu

Formålet med den nye EU-forordning er øget sikkerhed samt forbedret miljømæssig og økonomisk effektivitet for vejtransport ved at fremme sikre dæk med lavt energiforbrug og lavt støjniveau. Mærkningen af dæk skal hjælpe forbrugerne til at træffe informerede valg ved at kunne sammenligne disse tre vigtige egenskaber ud over andre kriterier ved køb af dæk.

Det er værd at være opmærksom på, at man kan spare brændstof og køre mere sikkert ved at ændre sin kørestil:

  • økokørsel kan reducere brændstofforbruget betydeligt,
  • dæktrykket skal være korrekt og kontrolleres regelmæssigt for at sikre optimalt brændstofforbrug og vejgreb på vådt underlag,
  • bremselængden skal altid følges nøje.

Bemærk, at de tre vurderede kriterier er vigtige, men at de er ikke afgørende for dækkets præstationer.

Brændstofforbrug

Picto consommation de carburant

Til venstre på mærkaten angiver en energieffektivitetsklasse dækkets brændstofforbrug og CO2-emissioner.

Omkring 20 % af et køretøjs brændstofforbrug skyldes dækkene, navnlig på grund af deres rullemodstand. Lavere rullemodstand kan derfor bidrage væsentligt til lavere brændstofforbrug ved kørsel og vejtransport og dermed reducere CO2-emissionerne. Det er dækkets rullemodstand, målt ved særlige prøver, som afgør det enkelte dæks energieffektivitetsklasse.

Hvilken forskel er der mellem dæk i klasserne A og G?

Forskellen i brændstofforbrug mellem en bil monteret med dæk i klasse A og dæk i klasse G dæk meget stor, omkring 0,5 liter pr. 100 km. Det svarer til cirka 80 liter brændstof sparet pr. år (på basis af 15.000 km/år).

En besparelse på mere end 750 DKK pr. år for en benzindrevet bil (på basis af 1,30 €/liter brændstof).

Dette er ikke alene en væsentlig besparelse for bilisten, men også en stor miljømæssig fordel, eftersom CO2-emissionerne reduceres med 12 g/km.

Bremseegenskaber på våd vej

Picto adhérence

Til højre på mærkaten er der en skala, som klassificerer dækkets bremseegenskaber på våd vej. Målinger foretages på et køretøj i henhold til betingelser defineret af EU-forordningen (hastighed, underlagets egenskaber, vanddybde, temperatur ...).

Klassen bestemmes ved at sammenligne testdækkets præstationer med et referencedæk.

Hvilken forskel er der mellem et dæk i klasse A og et dæk i klasse og F? (dæk, som for denne sikkerhedsorienterede egenskab får karakteren G, må ikke sælges)

Forskellen i bremselængde på våd vej mellem en bil monteret med klasse A og klasse F dæk er over 18 meter.

Udvendig rullestøj

Picto bruit

Trafikstøj er et stadig større problem. Den nederste del af mærkaten viser niveauet for den støj, dækket forårsager uden for køretøjet (og altså ikke den indvendige støj, som høres af føreren) oplyst i decibel.

Ud over støjværdien i decibel dB(A) fortæller et piktogram, om den eksterne støj fra dækket er højere end den fremtidige grænseværdi i EU (3 sorte bølger = det mest støjende dæk), mellem den fremtidige grænseværdi og 3 dB under (2 sorte bølger = dæk med gennemsnitligt støjniveau) eller mere end 3 dB under den fremtidige grænseværdi (1 sort bølge = dæk med lavt støjniveau).

Andre måder at kommunikere oplysninger om klassificering

For personvogne, varevogne og lastvogne vil oplysninger om klassificeringen blive givet på en standardiseret måde på salgsfremmende, teknisk dokumentation fra fabrikanten, herunder internettet.

Oplysningerne skal også gengives på (eller med) den faktura på dækkene, som forhandleren udleverer til køberen. Mærkningen af dæk vil således gøre det muligt for forbrugeren at tage en velovervejet beslutning ved køb af dæk.

De samme oplysninger bør også være anført på regningen, der udleveres til køberen ved salg af dæk. Forbrugeren får således mulighed for at udvide sin viden om produkterne og sammenligne dem i henhold til disse kriterier.

Nyttige links