Hvad betyder mærkningerne på dæksiden?

Mærkningerne på siden af dækket giver vigtige oplysninger om dækket. Ud over navnet på fabrikanten og dækserien (her BFGoodrich og g-Grip) kan du se dækkets bredde, serie, diameter, opbygning samt belastnings- og hastighedsindeks.

Sådan læses dækket

Eksempel: 225/55 R 17 97 W

225: er dækbredden i mm. I dette eksempel er dækket 225 mm bredt

55: viser dækkets serie, dvs. forholdet mellem højden på dæksiden og dækkets bredde. I dette eksempel er højden på dæksiden 55 % af dækkets bredde. Jo mindre forholdet er, jo lavere er dæksiden.
Bemærk: Jo lavere dæksiden er, jo bedre er vejgrebet i kurver. Til gengæld bliver kørslen mindre komfortabel.

R: angiver dækkets opbygning og betyder ”radial”, dvs. at bæltelagene i karkassen lægges vinkelret over hinanden. Næsten alle dæk, der sælges i dag, er radialdæk.

17: er dækkets indvendige diameter, også kaldet fælgdiameteren, og udtrykkes i tommer. I dette eksempel er diameteren således 17".

97: angiver belastningsindekset, som viser den maksimale belastning, dækket kan bære, når det er oppumpet til det maksimale sikre dæktryk. I dette eksempel betyder det ikke, at dækket kan bære 97 kg, men at indekset er 97. Belastningen i kg for hvert belastningsindeks findes i denne oversigt. Et belastningsindeks på 97 betyder, at den maksimale vægt, dækket kan bære, er 730 kg.

W:svarer til hastighedsindekset og viser den maksimale hastighed, dækket er godkendt til, hvor det kan bære en belastning under sikre forhold. Hastighedsindekset går fra A (laveste) til Y (højeste) med en enkelt undtagelse: H ligger mellem U og V. Som for belastningsindekset svarer hvert bogstav til en værdi i km/t:

  • Q: 160 km/t
  • R: 170km/t
  • S: 180 km/t
  • T: 190 km/t
  • H: 210 km/t
  • V: 240 km/t
  • ZR: > 240 km/t
  • W: 270 km/t
  • Y: 300 km/t

Obs: Hastighedsindekset er en indikation relateret til dækkets egenskaber, men det giver under ingen omstændighed tilladelse til at køre hurtigere end de lovbestemte hastighedsgrænser.

Oversigt: Belastningsindeks i forhold til belastning i kg pr. dæk

Belastningsindeks Belastning i kg pr. dæk
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
61 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600

Andre mærkninger

UTQG-kode

Den nordamerikanske UTQG-norm (Uniform Tire Quality Grading) er et krav fra USA's transportministerium (FMVSS: FEDERAL MOTOR VEHICULE SAFETY STANDARDS) vedr. dæk til personbiler.

Pigdæk (firehjulstræk, offroad), vinterdæk, reservehjulsdæk og dæk på mindre end 12" er ikke omfattet.

Denne standard skal være anført på siden af dæk, der sælges i USA, og da stort set alle producenter er til stede på det amerikanske marked, finder vi også denne standard på de fleste dæk, der sælges i Europa.

Produktionsoplysninger

Exemple d'informations sur la fabrication d'un pneu : flanc Winter Slalom

Disse koder viser, hvornår og hvor dækket er produceret. I dette eksempel:
DOT - Department of Transportation (det amerikanske transportministerium)
BP - Koden for den fabrik, hvor dækket er produceret
M2 - Størrelseskode
P711 - Valgfri kode
4008 - Produktionsuge og -år. I dette eksempel uge 40 i 2008.

Vintermærkninger

Der kan være to specialmærkninger for vinterdæk på dæksiden:

M+S

exemple de marquage hiver : flanc Winter Slalom

I henhold til EU-lovgivning er den officielle betegnelse for et vinterdæk M+S (mudder og sne). Mærkningen angiver dog ikke, at dækkets præstationer i vinterføre er testet.

3PMSF

3PMSF : 3 Peaks Mountain Snow Flake

3 Peaks Mountain Snow Flake: Dæk med denne mærkning er designet til snedækkede vejforhold, og deres ydeevne er bekræftet gennem test.*

Three Peak Mountain Snow Flake (3pMSF) er en ekstra mærkning på  M+S-mærkede dæk, som angiver, at de er udviklet vanskelige forhold om vinteren og kan klare at køre i meget sne.

* Test af bremseevnen i vinterføre i henhold til ETRTO’s metode (European Tyre and Rim Technical Organisation.