JUSTERING
Når alle køretøjets hjul justeres, så de peger i den optimale retning i forhold til vejen og hinanden.
BALANCE/UBALANCE
Den tilstand, hvor et dæk og hjul roterer med al deres vægt fordelt lige. For at korrigere en ubalance tilføjer en uddannet mekaniker vægt indvendigt eller udvendigt på hjulet.
VULST
Den del af dækket, der sidder på hjulet. Indvendigt er der en rund bøjle af ståltråde, indpakket eller forstærket med lag af snore, der klemmer dækket fast mod hjulkanten.
KONTAKTFLADE
Det område, hvor dækket er i kontakt med vejoverfladen. Også kaldet fodaftryk.
AFVIGELSE
Slidbanen og sidevæggen bøjes, hvor slidbanen kommer i kontakt med vejen.
SPOR
Afstanden mellem to tilstødende slidbanebånd; også kaldet slidbanespor.
MONTERING
Dette er at sætte et dæk på et hjul og sikre, at samlingen er afbalanceret. Når du køber nye dæk, skal de monteres professionelt. Det er også standard for dækforhandleren at opkræve et nominelt gebyr for en ventilstamme.
OVERSTYRING
Tendensen til, at et køretøj, når man drejer om et hjørne, drejer skarpere, end føreren har til hensigt. Bagenden af køretøjet vil svinge ud mod ydersiden af en sving. En håndteringstilstand, hvor bagdækkets glidevinkel er større end forhjulets glidevinkel. Nogle gange siges en bil med at overstyring at være "løs", fordi bagenden har en tendens til at svinge ud.
TRÆK
En tilstand, hvor et køretøj svinger til den ene side uden at blive styret i den retning, hvilket er et resultat af uregelmæssigt dækslitage, forkert for- og/eller baghjulsjustering eller slidte eller forkert justerede bremser.
FÆLG
Den del af hjulet hvorpå dækket er monteret.
FÆLGDIAMETER
Diameteren på fælgkanten, der holder dækket.
RULLEMODSTAND
Kraften der kræves for at holde et dæk kørende med en ensartet hastighed. Jo lavere rullemodstand, jo mindre energi kræves der for at holde et dæk i bevægelse.
OMBYTNING
Skift af dæk fra for til bag eller fra side til side på et køretøj i henhold til et bestemt mønster. Det giver et jævnt slid af slidbanen. Regelmæssig ombytning af dine dæk (hver 6.000-8.000 mil) er en enkel måde at føje flere kilometer til deres holdbarhed på. Se din dækgaranti for yderligere oplysninger om anbefalet ombytning.
TEKNOLOGI TIL KØRSEL PÅ FLADT DÆK
Dæk, der er designet til at modstå virkningen af deflation, når de punkteres, og som gør det muligt for køretøjet at fortsætte med at køre med reduceret hastighed og i et begrænset antal kilometer.
KANT
Det område på et dæk, hvor slidbanen og sidevæggen mødes.
LAMELLER
Særlige spalter inden i slidbanen, der åbnes, når dækket ruller ind i kontaktfladen, og derefter lukkes, og således bryder vandspændingen på vejbelægningen så gummiet kommer kontakt med vejen for at opretholde vejgreb, hvilket øger trækkraften i vådt føre og sne.
OPHÆNG
De forskellige fjedre, støddæmpere og koblinger, der bruges til at ophænge et køretøjs ramme, chassis, motor og drivlinje over dets hjul.
SYMMETRISK SLIDBANEDESIGN
Ensartet slidbanemønster på begge sider af slidbanen for bedre ydeevne under bestemte forhold og på bestemte veje.
DÆKMÆRKAT
Et metal- eller papirmærkat, der fastgøres permanent på bilen og som angiver den passende dækstørrelse og oppustningstryk for bilen. Mærkatet kan normalt findes på enten førerdørens stolpe, på handskerummets låg eller brændstofpåfyldningsklappen.
VEJGREB
Friktionen mellem dæk og vejbelægning; den tilvejebragte mængde greb.
MØNSTER
Den del af et dæk, der kommer i kontakt med vejen. Det er kendetegnet ved designet af dens ribber og riller. Det giver vejgreb under forskellige forhold, tåler høje kræfter og modstår slid og varme.
MØNSTERDYBDE
Dybden af brugbart slidbanegummi målt i 32-dele af en tomme. Hvis et dæk leveres nyt med 10/32-dele gummi, har du 8/32-dele brugbart gummi. Dæk skal udskiftes, når slidstængerne er synlige 2/32-dele.
SLIDBANELEVETID
Dækkets levetid, før det tages ud af brug; kilometertal.
UNDERSTYRING
Håndteringsegenskaben, hvor de forreste dæk slipper, fordi de kører en større glidevinkel end bagdækkene. Også kendt som pløjning.
VENTIL
En enhed, der lader luft ind eller ud af et dæk. Den er udstyret med en ventilhætte, der holder snavs og fugt ude, plus en ventilkerne for at forhindre luft i at slippe ud.