Dæk holder ikke evigt. De to primære årsager til at udskifte dækkene er slitage og skader på dækkene.

 

ALLE FIRE ELLER TO OG TO?

Ideelt set skal alle fire hjul på en bil være udstyret med de samme dæk eller i det mindste lignende dæk (parvis).

Overhold følgende punkter, når du skifter dæk:

  • Skift altid dækkene parvis eller alle fire samtidig: Det er vigtigt, at dækkene på samme aksel er nøjagtig ens: samme mærke, samme mønster, samme dimension, samme hastigheds- og belastningsindeks;
  • Vælg fortrinsvis de dimensioner, som er godkendt af fabrikanten (begræns ombytning - eller kontakt en dækspecialist);
  • Montér altid de nyeste dæk på bagakslen for at bevare bedst muligt greb. Dette gælder, uanset om det er et køretøj med to- eller firehjulstræk, forhjulstræk eller baghjulstræk.

BFGoodrich anbefaler kraftigt at montere de dimensioner, som er godkendt af bilfabrikanten. Det er dog muligt at ændre dækstørrelsen på din bil, men i så fald skal du spørge en dækspecialist til råds.

SLITAGE, PUNKTERING, REPARATION

 

Det anbefales stærkt at kontrollere dækkenes stand en gang om ugen. Kontrollér lufttrykket og mønsterdybden en gang om måneden og se efter tegn på beskadigelse af dæksiden eller tegn på slitage. Hvis du er i tvivl, bør du altid kontakte en fagmand, der kan kontrollere, om dækkene er egnet til fortsat kørsel.

Fem gode grunde til at skifte dæk

Fem gode grunde, der kræver, at man skifter dæk. Selvom dækket i nogle tilfælde kan repareres, skal der altid, før en eventuel reparation, foretages en grundig undersøgelse, udført af en fagperson. Kun en fagperson kan bekræfte, at dækket ikke har indvendige skader. Det er nødvendigt at afmontere dækket for præcist at kunne vurdere dets stand.

1. DÆKKET ER PUNKTERET

Hvis dækket er punkteret, skal det undersøges af en dækspecialist, som kan sikre, at dækket ikke har skjulte skader, som kan betyde, at dækket ikke kan repareres.

2. DÆKKET ER SLIDT NED TIL MINDSTE LOVLIGE MØNSTERDYBDE

  • I henhold til færdselsloven er mindste tilladte mønsterdybde 1,6 mm.
  • Forskellen mellem dybden af de største riller på de to dæk, der er monteret på samme aksel, må ikke overstige 5 mm.
     

3. DÆKKET VISER TEGN PÅ ÆLDNING

Dæk har ikke en forudsigelig holdbarhed. Det betyder ikke noget, hvornår dækkene blev produceret. Dæk ældes, selv når de ikke bruges, eller hvis de kun bruges lejlighedsvis.  Der er mange faktorer, som vil påvirke dækkets levetid, herunder temperatur, vedligeholdelse, forhold under opbevaring og brug, belastning, hastighed, lufttryk såvel som kørestil. Disse faktorer har en stor indvirkning på længden af den brugstid, du kan forvente af dine dæk. Læs også vores gode råd om brug og sikkerhed.

4. DÆKKET ER BESKADIGET

Dit dæk kan blive alvorligt beskadiget, hvis det støder mod en solid genstand på vejen, for eksempel en kantsten, et hul i vejen eller en skarp genstand. Alle synlige perforeringer, snit eller deformationer skal kontrolleres grundigt af en dækspecialist. Kun en fagmand kan sige, om dækket kan repareres, eller om det skal udskiftes. Husk aldrig at bruge beskadigede dæk, eller dæk som har kørt uden luft, uden at have kontaktet en fagmand. Det kan gå ud over din sikkerhed. Inspektion foretaget af en fagmand kan være absolut nødvendigt, eftersom indvendig beskadigelse ikke er synlig, når dækket er monteret.

5. DÆKKET VISER TEGN PÅ UNORMAL SLITAGE

Unormal, ujævn slitage af slidbanen – lokaliseret på bestemte steder, i midten eller på skuldrene – er ofte tegn på et mekanisk problem såsom forkert hjulsporing, et problem med afbalancering, hjulophæng eller gear. Det kan også skyldes et forkert lufttryk. Hvis du observerer unormal slitage, skal du kontakte din dækspecialist.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.