Mærkning af dæk

Brændstofforbrug

Luk

Venstre side af etiketten definerer dækkets andel af brændstofforbrug og CO2-emissioner.
Dækkene tegner sig for omkring 20 % af køretøjernes brændstofforbrug, primært på grund af rullemodstanden. En reduktion i rullemodstanden kan derfor bidrage væsentligt til energieffektiviteten ved vejtransport og dermed mindske emissionerne (CO2). Det er denne værdi af rullemodstand, målt på en simulator, der bestemmer dækkets kvalitetsklasse.

Hvad er forskellen mellem et dæk A og et dæk G?

Forskellen i rullemodstand er betydelig og viser den teknologiske udvikling over flere generationer af dæk.

På en personbil er indvirkningen på brændstofforbruget mellem et dæk A og et dæk G meget stor, i størrelsesordenen 0,5 l pr. 100 km.

Det svarer til ca. 80 l brændstof pr. år (ved 15.000 km pr. år).

Mere end 100 € om året for en benzinbil (hvis brændstofprisen er 1,30 € pr. l).

De økonomiske konsekvenser for forbrugeren er meget store, og det samme gælder også miljøbelastningen, idet denne forskel i forbrug svarer til 12 g emission CO2 pr. km.