Mærkning af dæk

Mærkning af dæk

Luk

Brændstofforbrug

Venstre side af etiketten definerer dækkets andel af brændstofforbrug og CO2-emissioner.
Dækkene tegner sig for omkring 20 % af køretøjernes brændstofforbrug, primært på grund af rullemodstanden. En reduktion i rullemodstanden kan derfor bidrage væsentligt til energieffektiviteten ved vejtransport og dermed mindske emissionerne (CO2). Det er denne værdi af rullemodstand, målt på en simulator, der bestemmer dækkets kvalitetsklasse.

Hvad er forskellen mellem et dæk A og et dæk G?

Forskellen i rullemodstand er betydelig og viser den teknologiske udvikling over flere generationer af dæk.

På en personbil er indvirkningen på brændstofforbruget mellem et dæk A og et dæk G meget stor, i størrelsesordenen 0,5 l pr. 100 km.

Det svarer til ca. 80 l brændstof pr. år (ved 15.000 km pr. år).

Mere end 100 € om året for en benzinbil (hvis brændstofprisen er 1,30 € pr. l).

De økonomiske konsekvenser for forbrugeren er meget store, og det samme gælder også miljøbelastningen, idet denne forskel i forbrug svarer til 12 g emission CO2 pr. km.

Bremseegenskaber på våd vej

Højre side af etiketten definerer dækkets ydeevne under opbremsning på våd vejbane. Målingerne foretages på køretøjet under betingelser, som er defineret af den europæiske forordning (hastighed, specifikationer for vejbanen, vanddybde, temperatur osv.).

Kvalitetsklassen bestemmes ved at sammenligne resultaterne for det afprøvede dæk med et referencedæk.

Hvad er forskellen mellem et dæk A og et dæk F? (På dette sikkerhedsniveau er klasse G ikke tilladt til forhandling)

Forskellen i bremselængde mellem et køretøj med dæk af kategori A og et køretøj udstyret med dæk af kategori F er på mere end 18 meter.

Dækkets udvendige rullestøj

Støj fra trafikken er et stort irritationsmoment. Den nederste del af etiketten omfatter dækkets støjniveau uden for køretøjet, og ikke den støj, som opfattes af føreren i køretøjet. Tallet udtrykker støjniveauet i decibel.