Dæk i Dakar
Dæk i Dakar
SE VORES DAKAR-DÆK
kdr2 300x300
BFGoodrich All-Terrain KDR2+
BFGoodrich® All Terrain T/A KDR2+'s slidbanemønster er omhyggeligt udtænkt med fokus på dets
evne til at fjerne sand, når den kører over klitter. For at opnå dette er designet særligt åbent, især langs skuldrene.
Det gør det muligt for dækket at opnå bedre vejgreb, samtidig med at det begrænser risikoen for at sidde fast
i blødere eller løsere underlag. BFGoodrich® All Terrain T/A KDR2+ fås i to blandinger (blød og medium) og to størrelser:
16 tommer (245/80-16) til firehjulstrukne biler
17 tommer (37/12,5-17), til tohjulstrukne køretøjer.
BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3
Mud Terrain T/A KM3 er tilgængeligt for offentligheden. Det er udviklet – som alle BFGoodrich®-dæk
– med den erfaring, der er indsamlet i feltet. Det er hjemmevant i både sand og mudder og skabt til
at klare de stejleste skråninger og håndtere klitter effektivt - den perfekte ledsager i amatørkonkurrencer.
More information on MUD-TERRAIN T/A KM3
km3 300x300
bfgoodrich mud terrain km3 utv tire 3
BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 SSV
"Denne version af BFGoodrich® KM3 er designet til både rekreativ brug og konkurrencer. Efter succesfuld
gennemførelse af forskellige terrængående løb er BFGoodrich® KM3 SSV det dæk, som utallige deltagere
i 2021 Dakar vælger, og dækket vil også kunne købes i detailhandelen. Det betyder, at brugerne af disse nye
BFGoodrich®-produkter kan få det fulde udbytte af mærkets nyeste teknologier, samtidig med at de kører
på de samme dæk som Dakar-deltagerne, når de kører offroad."
Udviklingen af BFGoodrich konkurrencedæk
INTERVIEW MED BERTRAND, BFGoodrichs DÆKDESIGNER
"Hvad er kriterierne for et højtydende offroad konkurrencedæk for dig?
Et højtydende offroad konkurrencedæk opfylder tre hovedkriterier:
Det skal være
- Modstandsdygtigt: Et konkurrencedæk skal være ekstremt modstandsdygtigt. Det skal være modstandsdygtigt over for stød og punkteringer og skal gøre det muligt
for føreren at overvinde forhindringer så let som muligt.
- Hurtigt: Dækket skal også give føreren mulighed for at køre hurtigt, hvilket kræver et højtydende vejgreb, der griber godt fat i terrænet, men ikke sænker farten på bilen.
- Tilpasset terrænet: Endelig skal den være perfekt tilpasset de særlige forhold i konkurrenceterrænet."
schema bertrand en 392x692
tire 3d 350x375
Tyre composition:
- Lag på sidevæg (beige): til at understøtte belastningen og beskytte
- Liner (pink): til at bevare luften
- Stiv vulst (blå) : til fastgørelse af dækket til hjulet
- Slidbanelag (guld) til at styre og beskytte
- Slidbanemønster og sidevægge (sort) er fremstillet af en gummiblanding til kørsel og sejr i Dakar
HVERDAGEN FOR BFGOODRICH-EKSPERTER I DAKAR
INTERVIEW MED LUC, BFGoodrichs repræsentant i Dakar
Hvad husker du om dit første Dakar rally?
Mit første rigtige Dakar rally var i 2019, den sidste udgave i Sydamerika. Jeg har meget positive minder, fordi Dakar var et løb, jeg så på tv, da jeg var barn, og det skaber stadig nye drømme. Det er den ultimative offroad-konkurrence, hvor store teams konkurrerer med store midler.
Hvad er din rolle i Dakar?
Jeg er her for at tale om produkter, give interviews og tale om de tekniske aspekter ved konkurrencedæk. Med BFGoodrich er vi i stand til at yde vores bedste, velvidende, at vi i dag udstyrer langt størstedelen af feltet.
Så hvad er den store udfordring for dig med BFGoodrich-dæk i Dakar?
BFGoodrich-dækket skal klare tre store udfordringer i Dakar, nemlig hastighed, alsidighed og modstand. Vi så virkelig en ændring mellem Sydamerika, hvor løbet var meget hurtigere med færre passager og forholdsvis høje hastigheder, og Saudi-Arabien med flere forhindringer og passager. Sand-delen var mindre vigtig, end vi havde forestillet os i den sidste Dakar.
Hvad er dit bedste minde om Dakar?
Det er at have været i stand til at se disse kørtøjer, som er væddeløbsbæster, på åbne vidder med ekstrem ydeevne under ekstreme forhold. At se disse køretøjer i ekstremt krævende positioner, udfordringer og terræn med meget engagerede chauffører, der løber store risici for at vinde. Det er køretøjer i ultimative udfordringer, utrolige landskaber og imponerende præstationer.
En prognose for 2021?
Det er meget svært at sige, men sejren vil nok gå til et af de to store hold. De har begge deres trumfkort. Desuden vil deres køretøjer nødvendigvis have udviklet sig i forhold til de seneste sæsoner. Vi skal også tage højde for outsiderne, som f.eks. at Sébastien Loeb vender tilbage!
Hvis du skulle beskrive BFG og Dakar?
For det første er det en lang historie. Vi har samlet sejre med flere forskellige partnere og kørere: For BFGoodrich er Dakar det bedste terræn til at udtrykke sig i, fordi det er de ultimative betingelser for et brand, der ønsker at være det ultimative.