Historien om en aegte pioner

Helt fra starten har BFGoodrich været kendetegnet ved sin iværksætterånd og vilje til at skubbe grænserne for dæks præstationer. Mange vigtige fremskridt inden for udvikling af dæk er blevet til ud fra den tankegang. Det er den røde tråd, som løber gennem en historie fyldt af legender, udfordringer og succeser, der har sat deres præg på dækkets udvikling.

HISTORIEN OM EN ÆGTE PIONER

Portrait du Dr. Benjamin Franklin Goodrich

Historien om BFGoodrich Tires begynder med dr. Benjamin Franklin Goodrich, en selvlært og visionær iværksætter, som i 1870 grundlagde et firma, der skulle blive et af de største og mest kendte inden for dækindustrien. Det er alle disse udfordringer og succeser, der har gjort det muligt for BFGoodrich at gøre livet lettere for mange bilister rundt om i verden og sikre, at det at køre altid er sikkert og sjovt. For at kunne gøre dette har BFGoodrich tusindvis af ansatte, som med fantasi og opfindsomhed udvikler nye og bedre produkter, der benyttes inden for bilindustrien.

BFGoodrich fremstiller dæk til mennesker, som vil have fremragende præstationer, og som frem for alt vil have det sjovt. Hvis du er inkarneret bilentusiast, så er du én af os! Vores dæk er udformet og fremstillet af ægte entusiaster, som tilbringer deres weekender med at køre rundt på grusveje eller til asfaltrallyer verden over. Deres kompetence er bekræftet gennem alle de titler, som er vundet i rallyløb, hvor BFGoodrich har deltaget, fra Sebring til de støvede og stejle veje i Baja. De er engagerede og sikrer, at teknikken fra racerbiler overføres til seriefremstillede biler, så BFGoodrich kan tilbyde sine kunder dæk med samme præstationer, kvalitet og holdbarhed som dem i motorsportsverdenen.

Historique - calendrier 1921

Det hele startede i 1870 med genial inspiration fra dr. Benjamin Franklin Goodrich, som med støtte fra lokale investorer startede den første gummifabrik i Nordamerika, mere præcist i Akron, Ohio.
Præstationer var allerede dengang en vigtig del af varemærket, og det var ud fra dette, Benjamins søn, Charles Cross Goodrich, skabte USA’s første forskningscenter. Direkte konsekvenser: i 1903 udkonkurrerer BFG alle andre fabrikanter, da den første bil, en Ford A, krydser det nordamerikanske kontinent fra øst til vest med dæk fra BFGoodrich.

Flyvningen var ikke langt efter på den tid, og BFGoodrich så også her en mulighed for at forbedre menneskers mobilitet. Mærket er således også med i 1909, da hastighedsrekorden på 75 km/t blev sat i forbindelse med den første internationale flykonkurrence, som fandt sted i Reims i Frankrig med et fly fra Curtiss Aeroplane Corporation. Forbindelsen til flyindustrien fortsætter med nye udfordringer gennem 1920’erne. En tid med afstandsrekorder og eventyrere. Spirit of St. Louis med Charles Lindbergh ved styrepinden blev i 1927 den første flyvemaskine, der krydsede Atlanterhavet – og dækkene kom fra BFGoodrich